Exagerări
Acțiunea de a
exagera a devenit un obicei comun al societății, iar aceasta se găsește, din
păcate, în toate domeniile. De exemplu, în literatură: în poezie, proză, eseu
sau critică, acțiunea are tentacule uneori prea lungi pentru a le mai găsi și
sensuri. Exagerarea în poezie, de exemplu, poate din dorința de a se evidenția
mai mult autorul decât poemul, nu duce la un nou trend sau direcție, ci mai
degrabă la teribilism ipocrit. Metafora a luat locul înjurăturilor. Figura de
stil a luat locul atacului la persoană, astfel că exagerarea a luat forma
grotescului, minimalizând orice formă de stil. Defăimarea liniei poetice, din
dorința de a se face remarcat poetul, a ajuns la o încăierare, bălăcire
publică, la care, din păcate, mulți și-au dat consimțământul. Nu e vorba de
hiperbolă, că, dacă ar fi să întrebi jumătate dintre scriitori, n-ar cunoaște
definiția, ci de exagerare într-o generație pe care se pune accent. Criticii
încurajează, plătiți cu bani grei, aceste creațiuni care fac de râs literatura
românească. Exagerarea laudelor, exagerarea editurilor de a publica pe bani
volume cel mult mediocre, exagerarea ideologiei că librăria ar exista, dar nu
pentru poezie. Ce să mai vorbim de un scriitor remarcabil, tânăr, necunoscut,
care trăiește undeva retras, dar e sărac, undeva pe la țară sau poate să fie și
dintr-un oraș mare, însă fără legături cu lumea bună (aici e mai dificil de a
defini sau a găsi realmente pe cineva fără pată, corect în adevăratul sens al
cuvântului). Este o cauză pierdută. În viziunea lui, nu-i nici măcar o cauză.
Nu e nimic. El nu știe să exagereze. Deja intrăm în politică literară.
Dacă după cel
de-al Doilea Război Mondial s-a scris poezie de comandă socială, așa putem
spune și acum, nu cu sfială și nici cu rețineri, că se scrie poezie de propagandă
emoțională, care nu ține cont de calitate, nu ține cont de formă, ci de
ipocrizia înălțării individuale. Constatările existente nu sunt exagerări, ele
sunt palpabile, se găsesc peste tot, o intoxicare de laude așa cum doar Erasmus
a știut s-o spună clar, acum peste 500 de ani, în „Elogiul nebuniei”, că
„prostia vorbește”. S-a dezvoltat, prostia, atât de tare, încât unii o
consideră calitate. A scrie ceva ce să consideri literatură, a lăuda acel ceva,
a publica, a promova prostia pe care o consideri desăvârșită, nu faci decât să
suplimentezi handicapul culturii.
Dacă din
coordonatele poeziei secolului al XIX-lea s-au pierdut pe drum, apărând, așa
cum e firesc, alte direcții, în secolul XXI au ajuns cotoarele. Din atâtea
exagerări putem evidenția ce a rămas intact?
Niciun contemporan
nu este atotputernic, dar în ochii celorlalți este, cu siguranță, o piedică.
Aici intervine competiția, râvna, ura și, automat, mania exagerării pune
stăpânire pe individ. Problema esteticului a rămas acea ramură care nu a atins
exagerarea conceptului. Nu mulți s-au legat de estetic. Nu mulți au căutat să
înțeleagă ce înseamnă esteticul. Autorul de poezie sau proză își mai conturează
sensuri, orizonturi, în formatarea ideilor lui? Consideră el că e demn de a
circula arta sa în rândul muritorilor? Dreptul, sau mai bine zis respectul față
de cititor, este primordial. Excesul este însă altul. Plăcerea de a publica.
Plăcerea de a fi lăudat. Plăcerea de a avea adepți într-o societate deja
exagerată în exagerări deloc pudice.
Poezia și proza se
construiesc în jurul unui limbaj. Dacă nu avem cultură, o porție zdravănă de
lecturi diversificate și complexe, nu putem stăpâni arta construcției. Autorul
adevărat se adaptează la timp și, ca un fin adept al retoricii, formulează o creație
personală. Autorii care scriu prin mimesis nu fac altceva decât să rămână la
rezumatul a ceea ce sunt în fapt. Autori imitatori.
E un secol al
imitațiilor, al maimuțărelilor publice, extravagante. Simplitatea a rămas cumva
izolată, fără putere, un exces al bunului-simț care, din păcate, pierde în fața
mafioților cutezători de lauri.
Comentarii
Trimiteți un comentariu