Ce cost are prețul?
Se pune preț pe om în funcție de valoarea lui: ce a făcut, ce a rămas după
el ori ce se poate obține din el. Se pune preț la modul vulgar, animalic. Nu mă
gândesc la noblețe și nici la calitate, pentru că aceste virtuți dispar în
momentul în care vrei să obții ceea ce altul a creat cu un preț propriu pe
care, de altfel, nu merităm să-l cunoaștem.
Unii prețuiesc forța pe care o folosesc în realizarea unui țel, dar oare
contează ceea ce el a construit? Dacă-i vine ușor, atunci de ce-și prețuiește forța
și nu înfăptuirea, care pesemne-i va rămâne în urmă? Nu-i aceasta îngâmfarea și
prea-plinul de sine? Faptele, gesturile umile, nu sunt prețuite și cred cu
tărie că, de fapt, această umilință dusă la desăvârșire are cel mai mare preț.
Se pune preț mare pe noile tendințe din orice domeniu, se accentuează și se
copiază, din nefericire, fără a desfășura, câtuși de puțin, măcar pe un prag al
decenței, la ce ne sunt de folos, sau cât anume din aceste noi tendințe: de
exemplu, tendința de a fi vulgar în textele poetice sau modul egresiv de
exprimare, fie el în școli, în politică, în afaceri ori pe stradă. Fie că ești în
America, în Europa ori în Asia, aceste tendințe îți intră în ochi și în urechi,
fără să le inviți și chiar fără să le accepți, nu ca pe un bun necesar, ci ca
pe o tendință, mod vital de a fi la actual. Chiar și aroganța a devenit ceva
firesc, deci la modă. Lumea s-a întors cu picioarele în sus, mirându-se atunci
când un tânăr se ridică să cedeze scaunul într-un autobuz, atunci când un
profesor este respectat de elevi, dar și de părinți în egală măsură, atunci
când un președinte este ales de diaspora și multe ar fi exemplele, dar tu,
dragă cititorule, le cunoști la fel de bine ca mine. Te gândești că după inimă
nu se mai prețuiește nimic, nici măcar prietenul pe care-l credeai prieten,
pentru că vezi tu, prețuirea ta nu corespunde cu prețuirea lui. Desigur,
fiecare om este diferit, prin urmare, și judecata poate să fie la fel de
diferită.
Temeiul asemănărilor nu este unul comun și nu trebuie căutate asemănări cu
noi înșine în semeni, pentru că mare ne va fi uimirea răscolirilor în speranțele
comune. Să prețuiești atât cât poți să oferi, ar fi un îndemn la luciditate,
însă cine poate duce doar atâta simplitate? Mergi pe perspicacitatea ta și te
trezești învechit. Mergi pe trend și te trezești străin. Intuiția nu te ajută
și atunci te trezești mărginit. Mergi pe noul mod de viață lăsând, lipindu-se
de tine măștile scamatorice venind în ajutor, dar nimic pare să nu-ți estimeze
valoarea atâta vreme cât nu vine din inimă, și aceste transcenderi periculoase
te estompează și te umbresc.
Fiecare îndrăgește ceea ce el a creat, dar câți vor îndrăgi după aceea
fapta sa? Și-apoi vrei să cunoști prețul
pe care l-a plătit în creațiunea sa. De ce? Pentru a fi vândut, comercializat
sau chiar folosit ca modalitate de șantaj. Sensul se pierde prin definiții.
Fiecare percepe și concepe în spiritul pe care îl are la un moement dat, prin
urmare nu urmărește propria linie, trage cu ochiul pentru a se documenta cu
ușurință asupra viitorului său demers, putem spune că prețul nu-i aparține, că
este un intrus ca atâția alții, care aderă la instinctul de haită în defavoarea
propriilor principii, scuzându-se, probabil, cu fraza: ”așa e la modă”.
Se pune preț pe orice lucru, însă pe valoare, pe sacrificiu, pe Om, nu.
Proștii au sentimentul victoriei și atunci când trec strada fără să fie călcați
de vreo mașină, dar lor nu le poți cere un preț pe nimic, pentru că la toate
îți vor găsi soluții demne de râs, însă atunci când un intelectual pune preț pe
naivitatea tuturor, totul se transformă într-o ruină pe care intelectualul o
ridică la rang de cetate, chemând acești privitori naivi să i se închine întru
înțelepciunea sa. Și-atunci cine plătește prețul succesului său?
Comentarii
Trimiteți un comentariu